Informacja nr 47

Informacja nr 47

Informacja dla odbiorców energii elektrycznej Tokai COBEX Polska sp. z o.o.

Szanowni Państwo,

Pragniemy ze znacznym wyprzedzeniem poinformować, iż dnia 1 czerwca 2026 roku wygasa posiadana przez naszą Spółkę koncesja na obrót energią elektryczną. Spółka nie zamierza przedłużać tej koncesji i złożyła już stosowną informację w Urzędzie Regulacji Energetyki. Natomiast w ramach posiadanej koncesji na dystrybucję energii elektrycznej, do 31 grudnia 2030 roku Spółka planuje nadal świadczyć usługi dostarczania (dystrybucji) energii dla Państwa potrzeb.

Ze względu zatem na fakt, iż od 1 czerwca 2026 roku Tokai COBEX Polska sp. z o.o. nie będzie już mogła świadczyć sprzedaży energii, zgodnie z zapisami umów kompleksowych zawartych z Państwem konieczne będzie rozwiązanie przez Państwa umów kompleksowych najpóźniej 3 miesiące przed dniem 1 czerwca 2026 r., a następnie wystąpienie do nas i zawarcie z nami umowy dystrybucyjnej. Po Państwa stronie pozostanie następnie konieczność wyboru nowego sprzedawcy energii i zawarcie z nim umowy na zakup energii tak, by od 1 czerwca 2026 r. mieli Państwo zapewnioną sprzedaż energii przez nowego sprzedawcę.                                                                                                       

Aktualna lista sprzedawców energii, z którymi Tokai COBEX Polska sp. z o.o. posiada zawarte  generalne umowy dystrybucji (a więc sprzedawców, którzy w danej chwili mogą zawierać z Państwem umowy na sprzedaż energii) znajduje się na naszej stronie internetowej www.energiacarbon.home.pl w zakładce „sprzedawcy-energii”, pod pozycją „Lista sprzedawców, z którymi zawarto generalną umowę dystrybucyjną”

Informacja nr 46

Informacja nr 46

Szanowni Odbiorcy energii elektrycznej,

Na mocy Ustawy z 8 grudnia 2017 roku o rynku mocy (dalej „Ustawa”), od 1 stycznia 2025 roku weszły w życie zmiany w zakresie naliczania opłaty mocowej.

Kogo dotyczą zmiany?

Zmiany dotyczą odbiorców

a)    średnich napięć

b)    niskich napięć o mocy umownej powyżej 16kW

Czego dotyczą zmiany w naliczaniu opłaty mocowej?

Zmienił się okres kwalifikacji grup odbiorców końcowych:

·         Grupa taryfowa B – z kwalifikacji dekadowej na kwalifikację dobową

·         Grupy taryfowe C11 i C21 o mocy umownej powyżej 16kW – z rozliczenia miesięcznego na kwalifikację dobową

Do rozliczeń z tytułu opłaty mocowej wprowadzone zostały opusty w naliczaniu tej opłaty zależne od różnicy w poborze energii pomiędzy godzinami poboru opłaty mocowej (dalej nazywanymi godzinami szczytowymi), a godzinami, w których opłata mocowa nie jest pobierana (dalej nazywanymi godzinami poza szczytem).

Okres kwalifikacji do wyliczenia różnicy wynosi 24 godziny (pełna doba liczona od godziny 0:00 do 23:59)

Różnica poboru – w postaci parametru „delta S” - wyliczana jest w dni obowiązywania opłaty mocowej. Są to dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki opłata mocowa należna jest przez 15 godzin doby. Pierwsza z tych godzin rozpoczyna się o godzinie 7:00, a piętnasta – o godzinie 21:00.

Algorytm wyznaczania różnicy poboru (parametru "delta S") opisany jest poniższym wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

∆s –     różnicę średniego zużycia energii elektrycznej w godzinach w szczycie w okresie kwalifikacji i średniego zużycia energii elektrycznej w godzinach poza szczytem, w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w okresie kwalifikacji,
n –       godzinę przypadającą na godziny w szczycie w okresie kwalifikacji,
N –      liczbę godzin przypadającą na godziny w szczycie w okresie kwalifikacji,
m –      godzinę przypadającą w godzinach poza szczytem w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w okresie kwalifikacji,
M –      liczbę godzin przypadających w godzinach poza szczytem w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w okresie kwalifikacji,
ZSn –    wolumen energii elektrycznej pobranej z sieci i zużytej przez odbiorcę końcowego w godzinie n, wyrażony w MWh, z dokładnością do trzech miejsc po przecinku,
ZPSm – wolumen energii elektrycznej pobranej z sieci i zużytej przez odbiorcę końcowego w godzinie m, wyrażony w MWh, z dokładnością do trzech miejsc po przecinku.

W zależności od wielkości tej różnicy ("delta S") odbiorcy zostali podzieleni na cztery kategorie:

·         kategoria K1 – różnica między szczytem i poza szczytem mniejsza niż 5%,

·         kategoria K2 – różnica między szczytem i poza szczytem od 5%, ale mniej niż 10%,

·         kategoria K3 – różnica między szczytem i poza szczytem od 10%, ale mniej niż 15%

·         kategoria K4 – różnica między szczytem i poza szczytem od 15% lub brak poboru energii w godzinach poza szczytem.

Stawka pobieranej opłaty mocowej dla poszczególnych kategorii odbiorców wynosi odpowiednio:

·         dla kategorii K1 – 17% opłaty mocowej,

·         dla kategorii K2 – 50% opłaty mocowej,

·         dla kategorii K3 – 83% opłaty mocowej,

·         dla kategorii K4 – 100% opłaty mocowej.

Reasumując,

Opłata mocowa jest niższa, im  mniejsze jest zużycie energii w godzinach szczytowych, ale również im równomierniejsze jest zużycie energii w szczycie i poza nim

Co zmieniło się w wyglądzie faktur?

Do 31.12.2024 roku składnik opłaty mocowej prezentowano na fakturze miesięcznie (dla niskich napięć) lub dekadowo (dla średniego napięcia). Od 1 stycznia 2025 roku, zgodnie z zapisami Ustawy, na fakturze prezentuje się opłatę mocową w podziale na doby robocze (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy).

Powyższe zmiany nie dotyczą póki co odbiorców napięć niskich o mocach umownych do 16kW. U tych odbiorców powyższe zmiany zostaną zastosowane zgodnie z Ustawą od 1 stycznia 2028 roku.

Z wyrazami szacunku

Zespół Tokai COBEX Polska sp. z o.o.

Informacja nr 44

Informacja nr 44

Informujemy, iż w związku z opublikowanym w dniu 13 stycznia 2025 Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 stycznia 2025 r. w sprawie wzoru oświadczenia odbiorcy uprawnionego, ww. Rozporządzenie określa wzór oświadczenia składanego przez odbiorców uprawnionych, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. d–f ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023–2025, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023–2025 (Dz. U. z 2024 r. poz. 1622 i 1831)

Informujemy, iż traci moc rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 sierpnia 2024 r. w sprawie wzoru oświadczenia odbiorcy uprawnionego (Dz. U. poz. 1225). Warunkiem koniecznym do skorzystania z ceny maksymalnej od 1 stycznia do 31 marca 2025 r przez odbiorców uprawnionych o których mowa w pierwszym akapicie jest złożenie nowego oświadczenia do sprzedawcy energii elektrycznej do 31 stycznia 2025 r.  Nowy wzór oświadczenia dostępny jest pod tym linkiem

Informacja nr 45

Informacja nr 45

Informujemy, iż zgodnie z ustawą z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych, mającej na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparcie niektórych odbiorców w latach 2023 i 2024,  (Art. 7 pkt 2 b 6) firmy korzystające z cen maksymalnych energii elektrycznej zobowiązane są do złożenia oświadczenia o pomocy publicznej tzw. „Informacji o pomocy”.

Jest to dokument, który musi złożyć odbiorca energii (np. mikroprzedsiębiorstwo, małe i średnie przedsiębiorstwo, producent rolny) sprzedawcy energii, aby potwierdzić, że korzystał z ceny maksymalnej w II półroczu 2024 roku. Dokument ten ma na celu weryfikację możliwości udzielenia pomocy publicznej związanej z maksymalnymi cenami energii elektrycznej. Termin na złożenie tego dokumentu upływa 28 lutego 2025 r.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami dla odbiorców uprawnionych, którzy są małym lub średnim przedsiębiorstwem, cena maksymalna sprzedaży energii elektrycznej jest pomocą de minimis, pomocą de minimis w rolnictwie lub pomocą de minimis w rybołówstwie, w przypadku odbiorców uprawnionych, którzy są mikroprzedsiębiorstwami, cena maksymalna sprzedaży energii elektrycznej jest pomocą publiczną.

Informację o otrzymanej pomocy należy złożyć na wzorze opublikowanym przez Ministra Klimatu i Środowiska w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) - link do formularza znajduje się tutaj - oraz uzupełnić szczegółowe informacje na temat udzielonego wsparcia. Niedopełnienie tego obowiązku będzie skutkować sankcjami finansowymi, w tym koniecznością zwrotu różnicy między ceną maksymalną a ceną rynkową.

Jeżeli dokument nie zostanie złożony do 28 lutego 2025 r., odbiorcy energii będą musieli liczyć się z poważnymi konsekwencjami:

1. Skorygowaniem rozliczeń: Sprzedawca energii cofnie zastosowanie ceny maksymalnej za II półrocze 2024 r.

2. Naliczeniem odsetek ustawowych: Oprócz różnicy między ceną maksymalną a ceną wynikającą z umowy, naliczone zostaną odsetki ustawowe za opóźnienie.

Ciekawą i obszerną publikację na temat pomocy de minimis oraz pomocy publicznej można również znaleźć pod poniższym adresem: tauron.pl/dla-firm/ceny-maksymalne/pomoc